Rejestracja: 60 33 88 666
         pon - czw. 12.00-19.00h
w piątek 12.00-16.00h

Home » Aktualności » RODO

RODO

Szanowny Pacjencie,

Prawa pacjenta w zakresie ochrony danych osobowych według RODO

Otwock, dn. 1 maja 2020 r.

Administratorem Danych Osobowych jest Specjalistyczna Poradnia Lekarska Jacek  Pieczonka, z siedzibą w Otwocku, ul. Filipowicza 1b.

  1. Obowiązek informacyjny względem pacjentów (art. 13 i 14 RODO)

Administrator podczas pozyskiwania od pacjenta danych:

  • posługuje się jasnym i przejrzystym językiem,
  • realizuje obowiązek informacyjny przez co najmniej 2 z poniższych form:
    • umieszczenie klauzul informacyjnych w dokumentach przekazywanych pacjentowi (np. umowa o świadczenie usług medycznych); lub
    • umieszczenie klauzul informacyjnych na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalności leczniczą lub w jego systemie informatycznym dostępnym dla pacjenta; lub
    • umieszczenie informacji na tablicach informacyjnych w przestrzeniach ogólnodostępnych, najczęściej wykorzystywanych przez pacjentów (rejestracja lub poczekalnia); lub
    • umieszczenie klauzul informacyjnych w regulaminie organizacyjnym podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

Zgodnie z zasadą rozliczalności, podmiot wykonujący działalność leczniczą musi archiwizować pliki udowadniające zrealizowanie obowiązku informacyjnego. Obowiązek taki nie istnieje wobec pacjenta, który posiada już takie informacje.

  1. Prawo pacjenta do dostępu do danych (art. 15 RODO)

Prawo pacjenta do dostępu do danych jest prawem odrębnym od prawa do informacji o swoim stanie zdrowia wynikającym z art. 9 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz odrębnym od prawa do dostępu do dokumentacji medycznej z art. 23 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Ma to swoje określone skutki prawne. Pacjent może dobrowolnie wybrać z jakiej podstawy prawnej wnioskuje o dostęp do informacji na jego temat przetwarzanych przez placówkę medyczną. Jeśli pacjent nie wskaże, że jego żądanie wynika z art. 15 RODO, oznacza to, że udzielenie informacji lub udostępnienie dokumentacji medycznej odbywa się na podstawie odpowiednio art. 9 lub 23 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Jeśli pacjent powoła się na art. 15 RODO, to w zależności od wskazanego żądania, pacjent ma prawo do uzyskania od placówki medycznej potwierdzenia czy placówka ta przetwarza jego dane osobowe, a jeśli tak, to pacjent ma prawo do dostępu do tych danych a także do uzyskania od placówki medycznej nieodpłatnie kopii danych osobowych podlegających przetwarzaniu, w tym kopii dokumentacji medycznej i innych danych osobowych pacjenta (ale nie wyciągu lub odpisu). Placówka medyczna przed udostępnieniem danych musi zweryfikować tożsamość pacjenta. Jeśli udostępniana będzie kopia dokumentacji medycznej na podstawie art. 15 RODO, należy odnotować ten fakt ze wskazaniem powołanej przez pacjenta podstawy prawnej w wykazie udostępnień dokumentacji medycznej.

  1. Nieodpłatne udostępnienie dokumentacji medycznej, a RODO

Nieodpłatne udostępnienie kopii dokumentacji medycznej z powołaniem się na art. 15 RODO może mieć miejsce tylko raz. Za kolejne kopie placówka medyczna może już pobierać opłaty wskazane w art. 28 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – kodeks przewiduje możliwość pobrania wyższej opłaty niż przewiduje ustawa, jeśli uzasadniają to faktyczne, udokumentowane koszty administracyjne. Kolejne kopie, to w szczególności dokumentacja medyczna w zakresie, w jakim była uprzednio udostępniona.

  1. Prawo pacjenta do sprostowania i uzupełnienia danych osobowych (art. 16 RODO)

Pacjent ma prawo żądać niezwłocznego sprostowania danych osobowych go dotyczących przetwarzanych przez placówkę medyczną, a także do ich uzupełnienia. Prawo to nie może jednak prowadzić do naruszenia autonomii zawodowej osób wykonujących zawód medyczny, które dokonywały wpisu w dokumentacji medycznej. Placówka medyczna ocenia istotność i charakter wprowadzonych sprostowań i uzupełnień oraz podjąć określone w kodeksie kroki względem innych osób, jeśli takie zmiany i uzupełniania mogłyby nieść ze sobą zagrożenie dla życia lub zdrowia pacjenta.

  1. Prawo pacjenta do bycia zapomnianym (art. 17 RODO)

Prawo do bycia zapomnianym nie ma zastosowania wobec danych osobowych pacjentów, których dane przetwarzane są do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń. W tym w szczególności w zakresie prowadzonej dokumentacji medycznej – w okresie, w którym placówka jest zobowiązana przechowywać dokumentację medyczną na podstawie przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Pacjent może skorzystać z prawa do bycia zapomnianym w przypadku, gdy jego dane były przetwarzane na podstawie zgody w zakresie celu objętego zgodą, jednak musi zajść tutaj przynajmniej jedna z przesłanek wskazanych w art. 17 ust. 1 RODO (np. dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane, dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem, itd.).

  1. Prawo pacjenta do żądania ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO)

Żądanie pacjenta ograniczenia przetwarzania danych, których przetwarzanie jest niezbędne do realizacji celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń jest bezskuteczne, placówka medyczna nadal może przetwarzać te dane w dotychczasowym zakresie.

  1. Prawo pacjenta do przenoszenia danych (art. 20 RODO)

Żądanie pacjenta do przenoszenia danych nie ma zastosowania wobec danych przetwarzanych przez placówkę medyczną do realizacji celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń. W przypadku takiego żądania, placówka odmawia realizacja żądania i informuje o podstawie prawnej odmowy oraz o trybie uzyskiwania dostępu do dokumentacji medycznej.
Prawo do przenoszenia danych pacjentów ma zastosowanie wobec danych przetwarzanych przez placówkę medyczną, które mają charakter zautomatyzowany i prowadzone są w oparciu o zgodę pacjenta.

  1. Prawo pacjenta do sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (art. 21 RODO)

Żądania pacjenta o zaprzestanie przetwarzania jego danych związanych z realizacja celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń są bezskuteczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *